Eerder donker, mistflarden boven de weilanden en de blaadjes aan de bomen die alweer de prachtigste kleuren vertonen aan ons. Er is geen twijfel over mogelijk, de herfst is ingetreden. Dit betekent verandering van warm naar koeler weer. Ayurvedisch gezien gaan we het Vata seizoen in. De verandering van de seizoenen kan veel impact hebben op hoe jij je voelt. Tijd om extra aandacht te geven aan jezelf zodat je de energie die je hebt opgedaan in de zomer behoud en verkoudheid en somberheid zo veel mogelijk buiten de deur weet te houden.

Aarden…..

De herfst is het seizoen van de Vata, het luchtelement en staat voor beweging en is o.a verantwoordelijk voor je stoelgang, adem en zenuwstelsel. Wanneer je hier gevoelig voor bent en snel uit balans raakt kun je in dit seizoen de volgende ongemakken ondervinden:

  • Slapeloosheid
  • Je opgejaagd en onrustig voelen
  • Droge huid en lippen
  • Weinig energie
  • Last van de luchtwegen
  • Constipatie
  • Problemen om ontspanning te ervaren in lichaam en geest

Blijf in balans met de volgende  5 Ayurvedische tips om volledig in balans te blijven gedurende de herfst;

1. Beweeg met zachtheid en compassie voor jezelf

Wanneer je jezelf niet zo energiek voelt heb je misschien het idee om nog meer van jezelf te vragen, maar een tandje rustiger aan doen is waar je lichaam eigenlijk om vraagt. Het is belangrijk goed naar het lichaam te luisteren en je aan te passen aan de energie van deze periode. Bewegen is goed en zeker in de buitenlucht, frisse energie, licht en aarding neem je dan tot je.

Ook Yoga is natuurlijk aardend en rustgevend om te doen, zo staat Yin yoga voor rust en kalmte. Een periode om naar onszelf te kijken en lekker te cocoonen.

2. Verwarmende en zachte smaken

Om het droge en ruwe van Vata te verminderen kun je veel met voeding doen, enkele tips die je makkelijk kunt invoegen in je dagelijks dieet kunnen wonderen doen. Verwarmende en zachte smaken heeft je lichaam tijdens dit seizoen nodig om de koele Vata tegen te gaan.
Wat houd dat dan in?

  • Kook en bak met Ghee, dit is een geklaarde boter. Dit kun je makkelijk zelf maken. 
  • Aangezien Vata koelte in zich heeft wil je dat je voeding warm en zacht is, zoals bijvoorbeeld wortel- of pompoensoep. Vermijd koude, droge en knapperige voedingsmiddelen zoals, crackers, rauwe salades en sterk gekoelde dranken. 
  • De drie smaken die helpen om Vata in balans te brengen zijn: zoet, zuur en zout. De smaken die je liever wilt vermijden zijn bitter, wrang en scherp.
  • Voeg de volgende kruiden toe aan je maaltijd: kurkuma, kardemon, venkel, hing, nootmuskaat, basilicum, kaneel, kruidnagel, koriander, komijn, fenegriek, verse gember.

3. Rust, Reinheid, Regelmaat

Als iets Vata uit balans brengt is het wel een druk en onregelmatig leven. Wanneer ik regelmaat in mijn leven aan breng voel ik dit direct in mijn hele gestel, fysiek en mentaal. Ik voel mij veel meer uitgerust en ik heb meer energie.
Tips hoe je Vata in balans brengt dmv je dagelijkse ritme. 

  • Probeer elke dag rond 22:00 naar bed te gaan, ook opstaan op gezette tijden. 
  • Eet met aandacht. Je kan je ontbijt overslaan maar eet dan een goede en liefst warme lunch. Zie de lunch als je hoofdmaaltijd, je avondeten liever niet te zwaar, 
  • Zorg voor een ochtend- en avondritueel, dan heb je al gelijk een stuk regelmaat ingebouwd. Sta elke ochtend op dezelfde tijd op, mediteer, doe wat zachte en aardende asana’s en zet voor die dag een intentie, en smeer je lekker in met warme sesamolie voordat je gaat douchen.
  • Plan rustmomenten in gedurende je dag en ja daar heb je wel ruimte voor. Hoe vaak zit je niet gedachteloos 5 minuten op je telefoon om maar iets op te noemen. Met rustmomenten bedoel ik ook echt even niets doen, zodat je hoofd ook even tot rust kan komen. 
  1. Hou de kou buiten de deur

Zorg dat je warm blijft, Vata is koud dus jij zorgt voor de warmte. En het liefst met natuurlijke materialen, zoals bijvoorbeeld wol.

5. Voorkom Stress

Stress komt je weerstand niet ten goede. Dat geldt voor iedereen maar zeker als je Vata uit balans is en dat doen de seizoenswisselingen zeker met je. Zet prioriteiten, wat is echt nodig voor jou om dichter bij je doel te komen en wat zijn bijzaken. Bijzaken zijn misschien wel leuke activiteiten maar ook leuke activiteiten kosten energie. Dus kies bewust waar jij je energie aan uit wilt geven. Kalmeer de mind door Pranayama- ademhalingstechnieken

 En vooral, geniet van de herfst! Met zijn mooie kleuren en zonnestralen.